METODY A ZÁSADY VÝUKY
Výuka dětí a dospělých má svá specifika, ale spojuje je individuální přístup, respekt k potřebám každého žáka a využití moderní a osvědčené metod.
Výuka hry na klavír není jen o tom, jak dobře umíte číst z not a zda poznáte, kde je která klávesa. Čtení z not a orientace na klávesnici je pouhý základ, který si můžete při troše snahy osvojit i samostatně.
Mnohem důležitější pro úspěšné zvládnutí klavírní hry je správné postavení ruky, schopnost hudbu cítit, umět dobře naslouchat a správně intonovat. A tady se bez citlivého a vnímavého vedení vyučujícího neobejdete.
Ve výuce dětí kladu důraz na hravost, trpělivost a individuální přístup. Důležité je pro mě vytvořit bezpečné a motivující prostředí, ve kterém se dítě cítí dobře a nebojí se chybovat.
metoda výuky děti
Ve výuce dětí využívám osvědčenou metodu známé pedagožky a klavíristky Iriny Gorin, nazvanou Tales of a Musical Journey, která je založena na vyprávění pohádkových příběhů. Díky nim se děti přirozeně a hravou formou seznamují se základy hudební teorie. Součástí metody je hra na klavír s doprovodem učitele i domácí cvičení s nahranými doprovody, která přispívají k rozvoji hudebního cítění a rytmického vnímání. Důraz je kladen také na rozvoj dětské představivosti prostřednictvím pravidelných poslechových cvičení. Metoda je velmi interaktivní – děti plní různé hravé hudební úkoly, které podporují jejich tvořivost, sluch, jemnou motoriku a intonační schopnosti. U menších dětí využívám krátší hudební aktivity, které udržují pozornost a zároveň rozvíjejí hudební vnímání. Více informací o metodě najdete na oficiálním webu I.Gorin
Dospělí díky vyvínuté motorice mohou zvládnout i technicky náročnější skladby, zároveň však mívají přehnaná očekávání, což může vést k frustraci při pomalejším pokroku. Úkolem pedagoga je najít rovnováhu mezi motivací, technickým rozvojem a možnostmi studenta.
metoda výuky DOSPĚLÝCH
Při výuce dospělých kladu důraz na individuální přístup a kombinuji různé osvědčené metody. Vycházím jak z tradice evropských klavírních škol, tak i z inspirativních přístupů renomovaných amerických pedagogů, jako jsou John Thompson, Denes Agay, James Bastien či William Gillock, jehož lyrické a pedagogicky promyšlené skladby velmi ráda zařazuji do výuky. Výuka postupně zahrnuje základy hudební teorie, správné postavení ruky a držení těla, orientaci ve stupnicích a prstokladech, čtení not a hru z listu, práci s intervaly a harmonií i rozvoj prstové techniky. Dospělým studentům se snažím nabídnout vyvážený program, který propojuje techniku s hudebním zážitkem a respektuje jejich individuální tempo i cíle.
Neučím vás jen noty a klíče. Učím hudbě rozumět, přemýšlet o tom, z čeho se hudba skládá, vidět v ní souvislosti a motivy tak, abyste byli schopni o skladbě přemýšlet komplexně – zapojovat do hry nejen ruce a tělo, ale také hlavu a hlavně srdce a emoce.
kATEŘINA p.
Zaujal-li vás popis metod a postupů, které výužívám ve výuce, přečtete si par informací o podmínkách výuky a cenách za výuku.